"W obrazach Przemysława Garczyńskiego odbijają się krajobrazy, które pozornie znamy - pole z pojedynczym domkiem, drzewo, maszt telewizyjny czy gęsto zaludniona miejska dżungla wieżowców poprzecinana arteriami niczym żyłami miejskiego krwioobiegu.
Malarstwo artysty odnosi się do architektury i pejzażu. Sam tytuł wystawy sugeruje formy kultu - może zigguraty tudzież gotyckie świątynie, może też strzeliste góry. Obrazy Garczyńskiego wyróżniają się na tle niefiguratywnego malarstwa przede wszystkim pewną przekorą. Bardzo świadomie artysta odnosi się do wielkich konstruktywistów
i malarzy, którzy poświęcili się geometrycznej abstrakcji. Garczyński nie kopiuje jednak utrwalonych w historii sztuki przedstawień, jego podejście - nie pozbawione humoru i lekkiej ironii - jest świeże. Jest to malarz poszukujący własnego języka wizualnego.
Kiedy patrzę na obrazy Przemysława Garczyńskiego, nasuwają mi się skojarzenia z sakralnymi obrazami Jerzego Nowosielskiego, z centrycznym nasyceniem barw u Wojciecha Fangora, z miastem Pieta Mondriana, z El Lissitzkim,
z Malewiczem, Kandinskym, ale także – a czemuż by nie - z głębokimi barwami drapowanych tkanin u Jana van Eycka, z iluzją krajobrazu jak u Maxa Ernsta. Garczyński nie przeczy, że inspirują go dawni mistrzowie, co widać gołym okiem.
Napomknęłam o przekorze. Tak, geometryczny świat malarstwa Garczyńskiego jest przewrotny. Z jednej strony w oczywisty sposób nawiązuje do innych wielkich malarzy, a z drugiej strony tworzy w tkance malarskiej własne DNA - nie są to tylko płaszczyzny konturu i koloru, ale zdecydowanie coś więcej. Peryferia, które inspirują malarza, stają w centrum przedstawienia. Miasto, które jest tematem większości obrazów, stworzone jest z kakofonii płaszczyzn horyzontalnych i wertykalnych. Stąd często tytuły prac - z serii Horyzonty, Figury Pierwsze, Konstrukcje.
Obrazy artysty stanowią refleksję na temat pejzażu, w którym królują linia i kolor. Malarstwo Garczyńskiego jest totalne, opowiada świat za pomocą matematycznych kompozycji, które artysta maluje intuicyjnie i jednocześnie bardzo pewnie. Stanowi ono metaforę świata, w którym żyjemy".
Agata Nowosielska
Przemysław Garczyński - ur. w 1988 roku w Lublinie. Ukończył grafikę na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie zatrudniony na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa jako asystent. Zajmuje się malarstwem, malarstwem ściennym i grafiką. Prace artysty znajdują się m.in. w kolekcji Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, w kolekcji Galerii Sztuki w Legnicy, w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Finalista konkursów artystycznych: STRABAG Artward International 2022, Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie 2019, Triennale Sztuki Pomorskiej 2019, Gdańskie Biennale Sztuki 2018, 17. Artystyczna Podróż Hestii 2018, III Ogólnopolski Konkurs Malarski im Leona Wyczółkowskiego 2018. Nagrody: pierwsze miejsce - Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 29. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych, Promocje 2019, wyróżnienie w konkursie „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie 2019, III nagroda w V Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Leona Wyczółkowskiego.
Monika Krupowicz / Open Gallery
Dorota Serwa / Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie
Dorota Serwa / Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie
zapraszają na wystawę:
PRZEMYSŁAW GARCZYŃSKI
KIEDY GÓRA BYŁA BOGIEM
26 października - 20 listopada 2022 r.
Galeria Poziom 4.
Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48